17 December 2009

Biarkan Ia Terbang......

Im not a novelholic. Its hard for me to finish a novel within a month. Seingat saya x smpai 5 buah novel yang pernah saya baca sepanjang saya bernafas. Teringin juga baca novel bila tengok kawan2 gilakan genre penulisan seperti ini. Tapi, saya prefer hanya membaca synopsis daripada membaca whole story. Heh!

Kamu pernah tak baca novel ni? Actually, the writer is one of my lecturers n also as my tutor since last two years if im not mistaken. Saya berjaya menghabiskan bacaan novel ini hanya kerana beliau adalah pensyarah yang saya kenali. Kalau tidak, jangan harap sy akan habiskan novel tebal2 begini. Tambahan lagi jalan cerita novel ini bukanlah seperti novel-novel hot yang lain. Seperti yang tercatat di atas novel ini ianya merupakan ‘Sebuah Diari Kehidupan’.


Enough. Saya bukan mahu bercerita apa isi kandungan hasil penulisan beliau. Saya mahu kamu tahu yang beliau adalah pemberi semangat kepada saya ketika saya menerima berita pahit itu selain drpd adik-beradik saya. Saya fikir saya kuat utk hadapi sorang2 tp sy silap. Saya x sekuat yang kamu sangka.


Saya masih ingat sms yang beliau berikan pd saya sewaktu kecelaruan itu… “Kita mesti sllu gembira supaya orang lain turut gembira bila melihat kita gembira”…. “Bila x sakit, kita bekerja macam biasa” Ya~!! Saya selalu pura-pura gembira. Saya akui itu.

Kamu tahu kenapa beliau berkata begitu? Kerana beliau juga sedang berhadapan dengan ujian Tuhan. Saya juga msh ingat yang beliau pernah mengatakan bahawa Tuhan sudah ambil sedikit demi sedikit apa yang dipinjamkanNya. Lebih kurang begitulah apa yang diluahkan oleh beliau. Banyak lagi kata-kata semangat yang beliau berikan pada saya. Tapi itulah yang paling saya ingat dan pasti akan terus mengingatinya.

Kadang2 bila teringat semula sms yang saya hantar kepada beliau, saya jadi malu dengan diri sendiri. Unexpected saya boleh luahkan apa yang terbuku di hati macam tu skali pada beliau. Tak ada sorang pun yang tahu apa isi kandungan mesej tersebut. Saya terlalu buntu di saat itu. Makanya, saya hanya menulis mengikut kata hati dan apa yang bermain di kotak fikiran yang kosong.

Ada di satu saat saya sgt kecewa dgn diri sendiri bila saya tak boleh menulis utk menyiapkan bahan pengajaran saya semasa praktikum. Pain killer menjadi peneman setia hingga kini walaupun saya paksa diri untuk tidak menyentuhnya bila ‘ia’ datang. Saya mahu diri saya kuat seperti dulu tanpa itu. Dan saya seringkali terasa benci utk membicarakan hal itu. Kerana itulah saya sematkan dlm kotak fikiran bahawa ini cuma perihal kecil dan saya percaya apa yang diberitahu oleh pegawai perubatan itu. Hampir setiap hari saya berdepan dengannya, saat itu juga saya buangkan jauh-jauh akan rasa itu. *sigh*

Hingga kini, beliau akan bertanya keadaan saya bila kami bertemu secara tidak sengaja. Bukan di dalam bilik kuliah. Saya mahu jadi tabah seperti beliau. Saya tak tahulah kenapa. Saya sering merasakan bahawa saya selalu bercakap dari hati dengan beliau. Mungkin ini sekadar imiginasi sy sendiri atau pun reality yang org lain x dpt rasakan apa yg saya rasa. Adakah beliau juga merasakan perkara yang sama? Itu saya sungguh x pasti. Apa pun, a million thanx atas moral support puan pada saya.

Actually, ini tujuan utama saya menulis kali ini........
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
p/s: Beb, U have 2 be strong. Hope to see u getting better and better…My prayers always with u. May Allah give u strength to fight it. InsyaAllah you will find your own strength in all this n everything’s gonna be alright. We will pray 4 ur recovery n wuteva da outcome, Allah knows best~!!




10 comments:

min said...

ye syg kamu mesti kuat
setiap ujian yg diberikan kpd kite kerana ALLAH tahu kita mampu hadapinya
sabarkan
byk kan berdoa
semoga kamu lebih tabah hadapi setiap masalah
~chaiyok2~

LEMONADE said...

min: thanx min =)

Zuwairi said...

tabahkan diri anda ;)

lemonade said...

zuewairy: (*_*)

Anonymous said...

dugaan datang setiap masa
agar ko kuat untuk hari muka
lawan ia

lemonade said...

ahfatt: thanx bro~! i will.

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

kuat kan semangat kamu...

fara said...

Ade hikmah di sebalik sume ni...
InsyaAllah.

LEMONADE said...

meniti senja & farah: yup! cool =)

Zura Tahir said...

akak kalau nk baca novel kena tgk page dulu...klau smpai 300 keatas...sorrylah nk bace...

Pape pun elis tabahkan hati..allah bg ujian pd org yg mampu menggalasnye

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates