12 August 2008

PBS yg MemboSaNkaN...!!!

Alhamdulillah, aku dh pun slamat smpai umah kul 11 lbh mlm Ahad lepas...smpai2 jer kat umah nmpak k.ana tengah bukak gate..mak ayah sume dh tido..cam biase, sblum melakukan rutin wajib (tido) aku melawat-lawat dulu bende2 dlm umah..kot ade bende2 baru..keh3

hurm… ari ni 2nd day aku kat SJKC Chiao Ching…pergghh bosan thp gaban beb!! Smalam pon bosan tp aku punye mase nk buat2 mlawat persekitaran skolah la, amik gmbr la, tp hr ni kepoyoon aku membawak laptop telah membuatkan mate aku rase nk tekelua, tekak rase nk muntah, kpale pening, bla….bla….bla….itew la padahnye bile aku memulekan peel ngadap laptop 3-4jam tanpe henti!!

Hoho…smalam first time dlm idup aku menjejakkan kaki ke skolah bukan SK…pegi blk skolah ayah aku yg anta n amik...ayah aku kate ade ank murid die ngajar kat skolah tu...pembantu am pun ramai kawan2 die…so, 1st day dtg skolah ni smalam rmai yg knal aku anak sape…mase aku tengah jalan2 lak terjumpe sorang pakcik ni…

Pakcik tu : ”Cikgu baru ke?”

Aku : “Er..bukan, saye kat cni sekejap jer smpai har jumaat ni jer..dtg buat kajian..(kalo cakap dtg nk buat PBS xphm pulak nnt, jenuh lak aku nk xplain) heheh…

Pakcik tu : ”Awak anak sape?”

Aku : ”Saye anak Ustaz Osman”

Pakcik tu : “Ustaz Osman yang ngaja kat SMKUH tu ke pastu die pindah SKBE kan?”

Aku : “Ha’ah iye la tu…” (dlm ati, ramah btol pakcik ni cam pak guard yang kat maktab jer)

Pakcik tu : “Die sihat ke?”

Aku : “Sihat…tadi die la yang anta saye pegi skolah..”

Pakcik tu : “Dh lame x jumpe die..(kalo nk jumpe dtg la umah,hee) kem salam la kat die nanti ye”

Aku : “oke”

Aku pon terus berlalu meninggalkan pakcik tu kesorangan…=)

Hurm..banyak yg lainnya SJK ni dr SK…pada pndngn aku, student die kurang hormat cikgu…dh 2 hr kat skolah ni x de sorg pun student yg bile selisih sebelah aku ckp SALAM SEJAHTERA CIKGU x pon, SELAMAT PAGI CIKGU …so, sedarlah aku mereka2 ini sangat la berbeza adabnya dengan murid2 di SK...nilai-nilai moral mereka berada di tahap yang tersangatla rendah..hoho

Smalam, sebelum pg skolah aku dh b’fast (kuantiti ckit aje) kat umah siap2 takot x lalu mkn bile kat skolah tu nnt..dlm kul seploh lebih prut aku dah tergedix2 lapar!! Tersangatla bengangnye aku waktu itew.. tp aku wat dunno jer…aku tengok kebanyakan cikgu2 mkn nasi bungkus dlm blik guru je! Tersangat la pelik aku ini bile tgok keadaan itew…haha ms aku mrayau-rayau mencari ketenangan terjumpe la aku dengan sorang mkcik cleaner ni tengah melepak di satu sudut terpencil (ala2 dapur masak gitu)…aku dgn muke x malu ni pon pegi la kat dorg borak2…makcik tu tanye “Cikgu dh makan ke?” aku dlm kesengalan thp dewa pon jwb la…”er, saye dh makan kat umah tadi” (dlm hati Tuhan je yg tau btape laparnye aku waktu itew). Aku tgok tempat dorg lepak ni (dapur masak) agak meloyekan tekak aku…hehehe sedikit kotor pastu ade plak (ape bende erk yg org cine smayang tu) colok kot kat situ…aku pon x sure la..hik3 Makcik tu ade gtau aku yg cikgu2 beli makanan kat luar pastu makan dalam blik guru jer…xpun mkn kat tmpat dorang ni mlepak…sbb xmo bercampur makan ngan budak2 kat kantin (kantin tu xde tempat makan cikgu n jurujual pon org cine)….so, tanpe membuang mase, aku pon meneruskan perjalanan mencari ketenangan di tempat lain smbil bermonolog dlm ati (“patut pon cikgu2 tu makan dlam blik guru, xde tempat makan cikgu rupenye skolah ni…harap2 aku x dposting ke skolah2 sperti ini..sesunggunye mentalku masih blom kuat dan tabah utk berhadapan dengan semua itew..”)

Erm.. pagi tadi ade assembly kat dewan. (Hari Selasa bru ade assembly, pelik tak?) Ade lagi satu bende yg menjadi kepelikkan aku pada peraturan skolah ni..mase assembly seme cikgu2 duk kat blakang murid…sangat la berbeza dgn SK yg slalunye ckgu2 akan duduk di bahagian hadapan…n tyme assembly of course la dorg ckp gune bahase cine..aku hapah pon x paham. Aku dgr dorg nyanyi Lagu Negaraku n Lagu Negeri Johor pon mcm nyanyi dlm bhase cine jer..hehe abes jer assembly aku pon dok mlepak ngadap laptop dlm blik guru smpai la bateri laptop aku abes..tengah2 berpoye2 bce blog, org dari JPN lak dtg…nasib baik semenye cine..so, aku wat x tau sangat la kan. Hehe tetibe jer ade sorang pegawai ni dtg kat aku n tengok blog ape yang aku bace. Xke SENGAL namenye tuh? Aku cepat2 minimizekn page tu. Bukan ape, takot nnti die kate aku dh xde keje lain agaknye smpai blog pon nk bace tyme kat skolah walaupun hakikatnye aku tersangatla banyak assignment yg nk kene buat…hoho ari ni loceng balik blom bunyik lagi tp aku dh cabut dulu bile nmpak kete ayah aku kat lua pagar skolah…smpai2 umah jer mlantak dulu pastu membute smpai petang…letihnye ngalahkan aku ni guru besar jer..hahaha


~~Agak kesengalan entry aku ni.. korang bce phm2 sendiri la erk…~daa..

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates