05 May 2011

TIPS PERKAHWINAN ♥♥

Hye! Assalamualaikum. 




Masuk bulan ni dah 3 bulan aku kawen. Rasa macam belum kawen pun ada. hikhik. Kali ni aku nak share tips perkahwinan dengan korang yang bakal mendirikan rumahtangga mahupun yang sudah berumahtangga. Aku copy je kat FB ni haaa. Agak-agak bermanfaat aku tepek la kat sini untuk korang. 


TIPS PERKAHWINAN

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

By: Ustaz Azhar Idrus

p/s: Selamat berkahwin untuk korang... :))


8 comments:

amal said...

thanks for the tips dear.. doakan saya!
wish you happiness as well :)

lemonade said...

amal: welcome! moga kalian bahagia hingga akhir hayat. :)

anaztasias nora aira said...

thanks for the tips dear. love it !

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

tq info nieh elis...

miey anna said...

nice..tQ 4 sharing dear ^_^

lemonade said...

sis nora: tq sis.. moga dpt jadikan panduan. :))

lemonade said...

meniti senja: welcome beb! ready2 la yek. ko mcm dh x lama dh tu kot. :)

lemonade said...

anna: welcome. no probs.

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates