11 April 2009

Dia akan dibEdaH...


Ni la anis, satu2nya adik aku dlm dunia ni.. si kecik tu syasya (anak angah aku).. korang ingat lagi tak pasal kejadian yang berlaku di ECM hari tu? Hmm… minggu lepas, result EEG dia dah dapat.. Tak sangka, epilepsi yang dia alami selama ni disebabkan oleh ketulan darah beku yang ade dalam kepala dia. Doc pakar kat KSH kata, darah beku tu ade sejak dia lahir lagi. Baru sekarang dapat kesan sebab baru 2 tahun lepas adik aku kena epilepsi ni. Masa kecik dulu x penah pun dia kena epilepsi. Kalo masa kecik dulu dh kena mesti la dapat dikesan awal kewujudan darah beku tu.

Berita yang mengejutkan ni aku terima daripada along. Along x sampai hati nak bitau aku perkara sebenar. Mak pulak suruh dorang rahsiakan daripada pengetahuan aku. Tapi along dh terbagitau aku dulu, n dia x sampai ati nak rahsiakan pape dari aku. Sebagai penyelesaiannya, anis akan diBEDAH pada hari selasa ni. Kos rawatan mencecah RM29,000.. Ape la sangat dengan kos rawatan sebanyak itu kalo nk dibandingkan dengan nyawa adik aku. Macam yang tutor anis pesan pd along tempoh hari… “selamatkan la dia..” Ya, kami sedang berusaha untuk selamatkan dia.

Pasal stadi, aku tak tau la dia boleh amik exam ke x sem ni.. Kalo ikutkan credit hour dia memang x cukup untuk amik exam sem ni. Lepas operation dia kena rehat agak lama sebelum boleh menjalani rutin harian seperti biasa. Aku harap, ko tak yah pk lagi sekarang ni pasal stadi.. kalo tangguh pun xpela.. ilmu tu bile2 boleh cari, yang penting ko sihat macam dulu.
Aku sorang je yang x dapat jumpa dia sebelum operation bermula nanti. Praktikum aku blum abes lagi… aku x dibenarkan skip praktikum. Sape yang duk maktab korang tau la kan praktikum dak maktab cane.

Sorry beb, aku x dapat balik jumpe ko. Kalo ko terus macam tu aku xde kawan yang nak temankan aku shopping. So, baik ko operate even risikonya tetap ade. Aku harap ko tenang, tabah dan redha atas segala ketentuan-Nya. Dan aku juga perlu tenang sendirian di sini supaya segala-galanya berjalan lancar di sana.

** Ya Allah, kau permudahkanlah urusan kami sekeluarga… kau selamatkanlah anis daripada penyakit yang membebaninya selama ini…

14 comments:

cikNiarun said...

aku doakan dia slamat dan segalanyak akan berjalan lancar.

ko pun kne tabah, nak kasi semangat kat die..okeh?

jane said...

salam lemonade,

kesiannya si anis ya....harap semuanya akan baik2 belaka. doa banyak2!

LEMONADE said...

nurain : camtu la harapnya....

LEMONADE said...

sis jane : mudah2an semuanya ok nanti.

Rashid said...

lemonade..
oo ini adik anisnya. baru dapat kenal.

Moga semuanya berjalan lancar. insyaAllah takde apa-apa tuu. Abis je bedah anis akan kembali sihat. kembali dapat temani lemonade k.. pergi shopping ke pergi pantai ke.. pergi main futsalke..

Betul kata lemonade tu.. tangguh je dulu pengajian adik anis. Takde apa-apa.. anispun masih muda. Perjalanan masih jauh..

Moga semua akan baik-baik..

LEMONADE said...

cikgu rashid: harapnye camtu la... tp kita hanya mampu merancang dan berusaha...

zh-ena said...

semoga Allah lindungi adk anis..semoga semuanya berjalan ngan lancar..Amin

LEMONADE said...

sis ena: semoga Allah makbulkan doa kalian.. tq

~ iza ~ said...

mudah2an Allah lindungi anis dlm pembedahan ni..
dan semoga semuanya berjalan dgn lancar..
ameen..
:)

LEMONADE said...

hariza: harap2 macam tu la...

aishahumairah said...

salam,
didoakan semoga adik akk siht seperti sedia kala...dan semoga segalanya berjln lancar.amin..

LEMONADE said...

aishahumairah: thanx ya.

Unknown said...

InsyaAllah xde apa..
just doa jek..

kalau xde teman shoping..
leh la ajak..
stakat nk teman apa la sgt..
ehehe

p/s - aku bukan bdk maktab..tapi budak IPGM..
muahaha.. (gurau jerk)

LEMONADE said...

raz : sy doa tanpa henti..

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates