05 April 2010

Mahu Bernikah...?? Anda Bila Lagi...??


Assalamualaikum.

Minggu lepas ada sambutan Maulidur Rasul kat sekolah. Sambil dengar ustaz muda tu beri ceramah, aku pergi skodeng jualan buku di belakang dewan. (eh, ustaz tu handsome wei). =) Maka, aku dengar tak dengar sangat ceramah yang disampaikan sebab asyik sangat belek-belek buku. Konon-konon kagum tengok buku-buku yang semuanya stok cover yang sangat mulus. Bajet macam tak pernah jumpa buku-buku islamik macam tu kat MPH. Macam orang jakun. hoho!

Biasanya buku-buku macam ni abang aku yang suka beli. Aku menumpang baca je. hikhik =) Dan pada hari tu, boleh plak aku beli buku Nikah Kahwin ni. hahahaha Kau tahu sebab apa...?? Sebab tiba-tiba aku rasa macam nak kahwin la. Walaupun tak tahulah bila nak kahwin. hikhik (=_=). Masak pun hancusss angan-angan setinggi KLCC. Heh! Tak kiralah apa pun kan, yang penting mesti ada persediaan. Chewwwaaahhh! Ayat tak leh blah baq hang! Haisshh, kenapa aku macam koya sangat sejak akhir-akhir ni. erkkk poyo sungguh minah ni. Tapi tak pe, buku ni pasti berguna di kemudian hari. Peram-peram dulu pun tak apa. hahaha

Bila dah belek-belek, aku rasa bagus jugaklah buku ni. Berguna. Berguna. Berguna untuk anda semua juga. Ada hampir 200 persoalan yang terkandung dalam buku "Soal jawab remeh temeh tentang Nikah Kahwin" ni. Kita kadang-kadang kalau tak tahu sesuatu perkara, kita suka main agak-agak je sama ada benda tu betul atau salah bukan? Nak tanya orang yang lebih arif kita segan. Maka, sampai bila pun kita tak kan tahu benda tu betul ke salah. Bila rajin membaca buku-buku ilmiah macam ni secara tidak langsung persoalan tu akan terjawab.
Maka, aku sarankan korang belilah buku-buku ilmiah untuk tambahkan input yang bermanfaat. Jangan asyik duk beli magazine artis je. Tak ada faedahnya. Renung-renungkan dan selamat beramal.





Sekian.

30 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

waaaa...
bagus nye promote...
hehehehe...
bgs...
ko kene sedia awal...
payah nanti....
hahahaha....

lemonade said...

meniti senja: ko pun sama la. =p eh, ko pn kena diet sehabis baik ok. hehehe

jane said...

aku pun tak sabar nk kawen
hahahahahahahah

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

ye...
aku sedang usaha elis...
jgn risau...
aku nekad kali nie...
hehehehe...

lemonade said...

jane: ade calon tp xde duet x jadi jugak. ada duet tp xde calon pun x jd jugak. ada niat tp xde preparation lagilah x jadi. hahahaha apa aku merepek ni. =p

meniti senja: gud luck! duet belanja ko meh kasi aku pegang. nnti ko makan bnyak lagi. =p

maCy said...

i nikah setaon pas u~ hehe

en.alierostam said...

waaa..selamat menuju ke arah itu..hehe

akey87 said...

lepas baca buku tuh, kira bleh jadi arif lah dlm soal-soal nikah nie...
huhuhu...ade tak buku soal jwb tentang cerai plak..aku rasa topik tu bgus gak kalo bincang..hehehe, wehhh, nak tips nuff..tulun aku..

lemonade said...

en.alierostam: wahahaha lambat lagi laa... xtahu bila.. hikhik brangan je lbh.

lemonade said...

akey87: xde la arif sgt, tp kira ada la benda yg sblm ni x tahu tp blh jd tahu. mestila ade wei, ko try cari. hehe nak tips ke? aku xde pro sgt pun bab ni. tp stakat nk bg info ckit2 tu boleh la kot. add aku kat ym.

lemonade said...

maCy: i pn x tahu lagi bila nak nikah. hahahaha seploh thn lagi kot. =p

angah iza said...

abg elis beli,elis bace sampai habis...
syok ar....duit org lain yg kuar..
kejam...kejam...hehheh

lemonade said...

sis iza: hahaha bijak kan saya? ala, sy nak beli selalu buku2 camni x mampu la... bnyak keperluan lain lagi.. nnti dh keje blh la spend utk beli buku2 ilmiah. =)

ARC™ said...

slamat berkawen ye lemonade!hahah

lemonade said...

ARC: lambat lagi la.. x smpai seru lagi kot. =p

HonEyBuNNy said...

ngeh3..nak beli jgk la..biar lmbt tawin pun..ihihi

lemonade said...

honeybunny: sila2.. macam2 buku lagi ada. hahahaha

deqyalalink said...

beli kene bace tau jgn buat koleksi hehehe

lemonade said...

deqyalalink: yes! bila dh beli dgn duit sndiri, kita pasti akan hargai. maka, kenalah baca. hihi

HARIS INDERA said...

..............
..............
..............
..............

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ASaDa RyutaRo said...

wah.. dah beli buku-nya dah..

bila nk praktik plak? keke :P

*Semoga dapat suami yg soleh.. hee~

lemonade said...

anon: kamu ni sape ek anon? kenalkanlah diri tu.. sy x kata pun sy nikah akhir thn ni.

lemonade said...

asada: aminnn...

lemonade said...

bro haris: ..............????????????????

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
lemonade said...

anon: sape la kamu ni sbnarnya ek? trma ksh la sbb suka baca. bukan best pon tp ade jugak readersyg setia.

lemonade said...

anon: oh anon, satu lagi. kamu nak tnya ape...??? kalau x ok kat cni blh add sy kat ym.

Anonymous said...

dlm dunia ni. mmg bkn smua tu terbaik utk disukai org. stiap org ada kekurangan rite. maaf. saya cuma nk tau psl.. ada la. xleh cite kt sini. saya btl2 nk tau. kak, bg ym akak.

lemonade said...

sweetstoberi86@yahoo.com

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates