20 January 2010

Saya BUKAN Kaunselor, Tapi saya TAHULAH juga...

Saya baru je belajar pasal kaunseling.
Baru saya tahu macam mana nak handle masalah orang.
Tapi tak lah sehebat KAUNSELOR.
Saya baru je lagi dan tak perlu belajar mendalam pun.
Tahu sikit-sikit pun kira ok lah kan.
Daripada tak tahu langsung.

Tadi kan, pensyarah saya beritahu...
"Mustahil dalam sebuah keluarga tidak ada rasa pilih kasih."
Contohnya macam ni....
Seorang ibu atau ayah memberitahu pada anak-anaknya bahawa semua anak-anak mereka sama saja. Maksudnya, diberi kasih sayang yang sama. Tidak pilih kasih. Dan yang seumpama dengannya lah.
Statement ini IMPOSSIBLE kata pensyarah kaunseling saya.
Kerana, sebagai manusia pasti terselit juga rasa pilih kasih kita pada orang-orang tertentu.

Dalam situasi saya pula.
Saya akui sebelum ini adakalanya saya menjadi seorang guru yang pilih kasih ketika di dalam bilik darjah.
Saya harap itu tidak akan berlaku lagi.
Lebih banyak yang saya belajar tentang psikologi lebih bnyak ilmu baru yang saya dapat tentang kehidupan ini.
Dan saya akan cuba praktikkan.


p/s : Pensyarah saya itu adalah seorang Doktor Falsafah yang saya respect.


Sekian.....~

20 comments:

min said...

erm memang betul
memang akan ade pilih kasih
w/pun kita cuba utk menidakkan nya

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

owh...
ko pilih kaseh...
xbaek la ko nie...
hehehehe...

Natasha said...

so ada masaalah boleh ler kongsi2 erk;))

angah iza said...

elis kadang2 pilih kasih ek ?
x mo...x mo..x mo...
heheheh :)

en.alierostam said...

betul tu
layan je sume budak
x kisah la latarnye mcm mana
........
...
.....selamat mencuba cikgu

lemonade said...

min: dh lumrah.. mmg x boleh nak nafikan perkara2 mcm ni kan.

Zura said...

a'ahkan..kekdg kite sendiri xsedar yg kite telah pilih kasih dlm ape2 hal pun...

lemonade said...

meniti senja: aku pernah la pilih kasih ms praktikum yang lepas2. aku bnyak tumpu pd bdk2 yg sllu bg respon je. bdk yg slow aku pn bt x tau. ish3, kejam btl aku.

lemonade said...

natasha: yeah, sure. =)

lemonade said...

sis iza: kadang2 je kalo dgn ank murid. hikhik

lemonade said...

en.alierostam: harap kamu pun x pilih kasih pd anak murid ya cikgu.

lemonade said...

sis zura: btul tu kak, kdg2 benda ni kite x prasan. nmpak mcm remeh tp kesannya tetap ada.

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

ko baru tahu ko kejam???
hehehehe...
lambat kenal diri la ko nie...
hehehehe...

lemonade said...

meniti senja: normal ar bro! kdg2 kita x sedar silap kita.

Ms.Independant said...

betol tu.
mesti ade pilih kasih gak.
sbab manusia ni takde yg perfek!

:)

lemonade said...

ms. independant: btul tu farah, perkara macam ni normal la kan. =)

ShalinzZ85 said...

dear,u upsi gak ker?
shalin dpli di upsi..
bakal cikgu,insyallah
hehehe..nice blog btw

lemonade said...

shalin: no lah.. i di IPG.. institut perguruan. hihi one more year to go......yeeehaaa =)

Dak Wan said...

Hehehe! Masalah saya ialah.... saya dok fikir kenapa tayar kereta tu bulat? WHY? WHY? Huhuhu

lemonade said...

dak wan: kalau tayar tu x bulat, ini amatlah menyukarkan pergerakan kereta. hikhik

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates