24 March 2010

Jangan Pasang Impian Nak Jadi Cikgu Kalau Kau Tak Mampu.


Assalamualaikum.

Melalui minggu yang sangat sibuk. Tanpa rehat yang cukup. Tanpa tidur yang cukup. Letih. Tak ada masa nak layan blog buat masa ni. Minggu depan baru tenang kembali. Lambatnya masa berlalu. Rasa macam nak je beritahu budak-budak lepasan SPM "kalau korang tak kuat mental dan fizikal jangan sesekali apply nak masuk maktab perguruan". hahahaha Gila jahat aku. Tak patut betul membantutkan niat murni budak-budak ni. Tapi serious aku cakap. Kalau kau rasa diri kau tak mampu nak jadi pendidik, jangan masuk maktab. Cabaran guru sekarang sangat hebat. Yang tak tercapai dek akal. Tak percaya, trylah. Korang jangan fikir masuk maktab ni mudah. Aku pernah belajar di IPTA. Di IPTS pun pernah. Aku tahu bezanya. Ada beberapa orang junior aku dulu sampai berhenti belajar sebab tak serasi dengan dunia pendidikan. Baguslah dia buat keputusan awal-awal. Taklah mendatangkan masalah pada sekolah kemudian hari. =) Tiba-tiba ter'emo' ni ape kes. (^_^)

Aku sibuk sangat minggu ni sebab ada empat assignment perlu di'submit'. Oberservation oleh lecturer dan guru pembimbing. So, mesti buat yang terbaik untuk dapat markah yang baik. Tapi masa observe tadi memang aku down. Budak-budak spoil. Aku pun macam tak beri yang terbaik masa mengajar. Kepala blur sebab penat even dah telan macam-macam pil malam tadi. Dah cuba tidur seawal mungkin walaupun hakikatnya lewat juga. Ah, dah tak de mood nak menulis.





Sekian.


18 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

dalam tak der mud menulis tue leh panjang gak karangan ko...
hahahaha...
dak²...
jgn jadi pendidik kalau diri sendiri tak terdidik...
ko dah wat ape aku suruh???
buang pelan² nafas tue...
nanati org dengar...
hahahaha...

LEMONADE said...

meniti senja: ala, aku tak retila nak taip n3 pendek2. nnti ape yg aku nak smpaikan org tak phm pulak. aku buat n3 pn x smpai 5 minit. tulis sesedap rasa. nk sedap lagi tmbh ajinomoto ckit. hoho!

aku dh tarik nfs tp nk buang xleh lagi la sbb bukan tyme dia. hahaha gila la ko ni.

angah iza said...

dik....jgn la amal sgt makan pil tok tahan sakit..
bahaya...bahaya :)

LEMONADE said...

sis iza: makan multivitamin kak. mcm2 jenis amik. nak suruh sihat. dpt tenaga. tp lemah jugak. =(

lemontree said...

wei hg cikgu jgn lemah smgat....relex.....senyum sikit hehehe mcm la aku cikgu bg pendapat kt hg..

lemonade said...

lemontree: twin, aku bukan ape. aku letih sgt la mggu ni. bnyak keje. 2 yg down.

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

cikgu sekarang ni memang busy sokmo kan. tak cam dulu

deqyalalink in-situ said...

deqya pun rase x layak jadi cikgu sbb deqya tak suke budak2 ahahh

zh-ena said...

tu blm lg cikgu2 yg masih menanti tunggu tempat utk mengajar

LEMONADE said...

crazybeautiful: tu lah. demi ank bangsa terchenta lah katakan.=)

LEMONADE said...

deqyalalink: abes la deqya x beranak lah jawabnye nnti. hakss. dh kt x suke bdk2. haha

LEMONADE said...

sis ena: moga ada yg sedar kemampuan diri lebih awal. haha

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

nanti dah tyme bg tahu aku...
aku nak pakai filter...
sebab sampai seri iskandar bau...
hahahaha...

LEMONADE said...

meniti senja: hampeh btol ko ni. aku bg btol bru tau. =p

arboqskii said...

guru berbeza dengan profesion lain.....relax geng...semoga berjaya menempuh dugaan..good luck....i support u..haha...

LEMONADE said...

en. alierostam : i support u too. hakss!

lemonade said...

min: ok2 tenkiu. =)

SaEidah SyamIelah said...

miss lemonade,,thnks ye bg tau,,hehe,,sbnrnya,,mmg ada cita2 nak jd pendidik ni,,tp tu time kecik2,,tapi bile dh semakin besar,,bila pikir balik,,mmg mencabar dan hebat tnggungjwb guru tu,,hehe,,jd sekarang ni,,nk jadi doktor pula,,hehe doakn ye,,amin,,terima kasih,,^^,

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates