06 March 2010

Lain kali tak usahlah berjanji.

Pernah tak korang terkena dengan orang yang manis mulut berjanji pada kau tapi hapah pun tarak. Janji sekadar mahu menyedapkan hati. Tak kiralah janji apa-apa pun. Aku selalu terkena dengan orang yang macam ni.

Kadang-kadang aku pun tak faham kenapa manusia mudah sangat berjanji. Bagi aku, kalau kau dah berjanji dengan seseorang tu kau kenalah tunaikan. Yang kau pandai-pandai berjanji itu ini tapi tak mampu nak laksanakan atau sengaja kau buat-buat lupa atau anggap orang yang kau berjanji tu tak kesah, aku rasa kau silap. Kau silap besar. Memang sentap.

Aku ni manusia yang sangat alert pada janji. Even kau cakap nak belanja aku makan pun aku akan ingat sampai bila-bila (ini contoh). Itulah janji namanya. Contoh lain, kita boleh tengok pada manusia yg bercinta. Biasanya akan berjanji takkan curang dengan pasangan. uweeekkkk =p Loya pulak rasa tekak aku ni ha. Tapi sebenarnya ramai je yang pasang 2,3 di belakang. Tak kiralah lelaki ke perempuan. Kau pernah ke? Seingat akulah kan, aku tak pernah pun berjanji untuk kekal dengan seseorang tu. Kau tau sebab apa? Sebab aku takut aku mungkiri janji tu. Dan aku tak suka bagi harapan pada orang. Sebab tu aku tak suka berjanji. =p

Tapi, kalau dah berjanji mestilah kena tepati, bukan? Kau kena faham macam mana orang yang kau berjanji tu rasa bila kau tak tepati janji kau pada dia. Mungkin kau akan cakap "alah, benda kecik pun nak kecoh". Kau jangan anggap semua orang macam kau sebab kita punya personaliti dan pendirian berbeza. Jadi, kau kena belajar memahami perasaan orang lain. Ingat tu!

Kita manusia biasa. Kadang-kadang terlanjur berjanji. Bila tak boleh tunaikan apa salahnya 'Say Sorry' pada orang yang kau dh mungkiri janji tu. Ini tak, main buat ngok ngek kau je memanglah orang bengang. Tak kena bayar pun kalau ucap perkataan tu. At least tinggal parut luka je pada hati orang yang kau dh mungkiri janji tu tadi. Taklah luka parah tu merah menyala tak reti nak sembuh-sembuh. Tahu..??


Kau kena ingat, bila kau dah berjanji dengan seseorang tu means kau dah bagi harapan pada dia. Kalau kau sengaja mungkiri janji kau, memang kau kejam amat.


Sekian. Renung-renungkan.


14 comments:

aieOreo said...

huhu~
hati membeku mengingatkan..
kata janji manismuuuuu...uhuk2~
emosi seketika di situ..
ahahaha

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

munafik....

..::..ein..::.. said...

adoii...garang nye...klo nak pk psl janji ni, wat sakit hati je...bila org janji, ein angguk je...mls nak caya...nnt merana je...janji lain, buat lain...ishh, rasa nak sekeh je org camtu

Ms.Independant said...

manusia memang mudah berjanji...
nak tepati tu susah sgt!

maCy said...

manusia takde hati perut buat macam tu..
~amat setuju.. tak suka orang manis mulut..
if tak mampu jangan janji!

cool bebeh~ :)

angah iza said...

kebiasaan nye org laki yg suka memungkiri janji..
100% ada pada sikap lelaki..

lemonade said...

Oreo: lagu dulu-dulu... =)

lemonade said...

meniti senja: tau xpe..

lemonade said...

ein: tulah. dh mls nk pecaye cakap org tu lagi. pandai sgt berjanji. buat sakit hati je.

lemonade said...
This comment has been removed by the author.
lemonade said...

farah: btl tu farah. lain kali mulot tu jgn pndai2 nk berjanji itu ini.

lemonade said...

maCy: dh tau x mampu tp berjanji. dh pndai berjanji mcm2 tp buat2 tp sengaja buat xtau. what da fish!

lemonade said...

sis iza: mungkin kot.

zaza said...

baru terkena ngan orang yang mungkir janji.. bengang beb!..
DENDAM ni!.. HUWARGHhhhhhhhhhhhhhhh

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates